naamloos-12

Komend weekend starten de meeste pure Mila’s met hun crossseizoen. Zowel baan- als wegatleten kwamen tot 2-3 decennia geleden naar bossen en polders om een brede conditionele basis te kweken voor de opening van het wegseizoen eind maart en aansluitend het baanseizoen. Laatst las ik ergens dat het wegseizoen ook was begonnen, dat was in september…. huhhh? Het geeft aan dat er verschillende stromingen zijn. Goed of fout daar waag ik mij niet aan, voor- en tegenstanders of de welbekende uitzondering op de regel, vrijheid blijheid! Wegwedstrijden waren er vroeger vooral in maart, april en in de maand oktober. Nu zijn ze het gehele jaar door, elk weekend een overweldigende keuze.

In zijn algemeenheid zou je kunnen stellen dat de huidige wave in het lopen een gunstige is. Immers veel mensen vinden de loopsport een prettige manier om ‘gezond’ bezig te zijn, het ‘wij-met-z’n-allen-doen-het-gevoel’, het middelpunt zijn op een verjaardag omdat je een ‘marathon’ gelopen hebt. Dit alles is een ontwikkeling die wat mij betreft OK is. Atleet zijn of willen worden gaat echter een stap verder en vereist dus ook specifiekere training en voorbereiding. Ik ga het dus niet hebben over de recreant, ook niet over de 6 marathons per jaar lopende buurman die dat zonder crossen te lopen presteert, ook niet over de lopers die 40 wegwedstrijden of prestatieloopjes per jaar onder de schoenen laten doorgaan en dat een serieuze voorbereiding durven noemen op het baanseizoen.

naamloos-76

 Mijn visie op cross met wat argumenten onderbouwen daar wil ik me wel aan wagen. De cross loop je bij voorkeur zonder HF meter, zonder klokje. Singlet en een vlinderbroekje, spikes of trailschoenen. De afstanden zijn bij jeugd in het begin van het seizoen helaas kort tot zeer kort hetgeen een verkeerde opbouw is. Je komt al met een relatief hoger anaëroob aandeel uit het baanseizoen, terwijl je aërobe conditie wat weggegleden is. Beter om juist te beginnen met langere afstanden in een hanteerbaar tempo. Je hebt pakweg 5-6 weken nodig waarin 3-4 crossen om het gevoel van doseren en macht weer eigen te maken. Bij de start van de echte grote wedstrijden zoals Warande moet je er staan. Overdistance in het begin van het crossseizoen bij een oudere (jeugd)klasse kan dus geen kwaad. Dat je dan geen prijs loopt is niet relevant.

Tegenstand maakt je sterker. De crosskalenders, met name in Brabant en België zitten goed vol, helaas ook met regelmatige overlap. Regionale circuits proberen inschrijvers voor 5 tot 8 wedstrijden aan zich te binden. Ook de diversiteit in parcoursen kunnen van invloed zijn op je keuze. Sterker worden doe je door tegenstand te zoeken. Prijzen verzamelen doe je door de kleinere loopjes te bezoeken en kampioen van de straat te worden. Voldoende voorbeelden van atleetjes die al jaren veel hadden gewonnen en op een Warande of in Mol verongelijkt ergens in het tweede deel van het veld, gedesillusioneerd met tranen op de wangen rondliepen. Verder is men nogal gecharmeerd om eindtijden over bijvoorbeeld 5124 meter cross te gaan herleiden naar een snelheid per kilometer of -nog erger- te transformeren naar een 5 km tijd. Nonsens. Juist die pure strijd om elke plek is je uitdaging!

naamloos-74

Verschil moet er zijn! Niet elke atleet is gebouwd om een zeer technische cross te lopen. De pro-actieve lander komt meer tot zijn recht op de zware cross, het bochtenwerk, het zand, de stronken, het bladerdek met verborgen kuilen en eikels. De platvoeter met de schrijdende ‘dominee-pas’ zal dan op eieren lopen en het niet redden. De laatste komt meer tot zijn recht op langere bospaden met snelle stroken, de wat hardere zandpaden of de grasbaancrossen.

Crossen is vaak met een raketstart, de tweede adem vinden, plaatsen verliezen en weer terugwinnen. De concurrentie te slim af te zijn met demarrages op een kronkelpad of een verschroeiende 200 meter op een wat meer verhard deel. Maar het is vooral een geweldige manier om fysiek sterker te worden. Wisselende tempo’s, wisselende pasfrequentie, kennis van het parcours. Ik verbaas me weleens over atleten die in de buurt van start&finish inlopen en geen idee hebben wat er achter op het parcours nog ligt te wachten!

ERT en AC-MWB zal a.s. weekend aftrappen in Loon op Zand bij de Blauwe Meer Cross.